Return / Refund Dalam Transit Penghantaran

 Return / Refund Dalam Transit Penghantaran

📢 Pengumuman:

Bermula 13 November 2024:

Pembeli boleh memilih Return / Refund sementara bungkusan masih dalam penghantaran. Pembeli boleh membatalkan pesanan mereka serta-merta sebelum penyerahan bungkusan kepada kurier. Ketahui lebih lanjut mengenai Pembatalan Segera Pembeli di sini.

Cikgu Shopee In Transit Return Refund Dalam Transit Penghantaran

Return / Refund Ketika Dalam Transit

Bermula 13 November 2024, pembeli akan dapat meminta Return / Refund Ketika Dalam Transit pada bila-bila masa selepas pengambilan / penyerahan bungkusan dan sebelum bungkusan dihantar kepada pembeli.

Cikgu Shopee In Transit Return Refund Dalam Transit Penghantaran

⚠️ Nota:

Permintaan Return/refund Dalam Penghantaran hanya terpakai untuk pesanan yang dihantar oleh SPX Express.

Berikut adalah senarai sebab pemulangan yang boleh dipilih oleh pembeli apabila mereka mengemukakan permintaan Return/refund ketika Dalam Penghantaran atau pembatalan pesanan. Untuk menyemak permintaan Return/refund Dalam Penghantaran, penjual boleh menapis antara 4 kod sebab pemulangan:

  1. Maklumat pesanan salah: Pembeli memasukkan kuantiti pesanan, variasi pesanan, dan lain-lain yang tidak betul.

  2. Masukkan alamat yang salah: Pembeli memberikan alamat yang salah.

  3. Menukar fikiran: Pembeli telah berubah fikiran tentang pembelian dan ingin memulangkan barang untuk mendapatkan refund.

  4. Penjual memaklumkan menghantar barang yang berbeza: Barang yang dibeli kehabisan stok, jadi penjual menghantar variasi yang berbeza sebagai ganti (contohnya, Pembeli memesan botol merah, tetapi penjual menghantar variasi botol merah jambu sebagai ganti).

Penjual boleh menemui permintaan Return/refund Dalam Penghantaran melalui 4 kod sebab di Seller Centre > Return/Refund > All > Expand Filters > Request Reason.

Cikgu Shopee In Transit Return Refund Dalam Transit Penghantaran

⚠ Nota:

Produk / kategori berikut tidak akan dibenarkan untuk permintaan Return/refund Dalam Penghantaran:

  • Produk yang disesuaikan atau dibuat mengikut pesanan dan produk pra-pesanan.
  • Barangan mudah rosak (contohnya, makanan & minuman segar, tumbuhan hidup, dll.).
  • Barangan maya & produk digital (contohnya, e-baucar, tiket, perkhidmatan, permainan digital, dll.).

Klik di sini untuk senarai penuh pengecualian produk untuk Return/refund Dalam Penghantaran.

Keputusan "Return / Refund Dalam Penghantaran"

Permintaan Return/refund Dalam Penghantaran pembeli hanya akan diluluskan jika SPX Express berjaya mengambil bungkusan dan memulakan proses pemulangan kepada penjual. Berikut adalah dua kemungkinan hasil apabila pembeli memulakan Return/refund Dalam Penghantaran:

1. "Return / Refund Dalam Penghantaran" Yang Berjaya

Dalam senario ini, permintaan Return/refund Dalam Penghantaran pembeli diluluskan dan bungkusan berjaya dihentikan daripada dihantar kepada pembeli. Selepas itu, perkara berikut akan berlaku:

  • Pembeli akan menerima refund mereka jika sistem mengesahkan bahawa mereka telah berjaya meny拦 bungkusan dalam masa 1 hari kalendar.
  • Bungkusan akan dipulangkan kepada penjual.
  • Jika bungkusan pemulangan hilang disebabkan oleh kesalahan SPX, penjual akan diberi pampasan secara automatik untuk bungkusan tersebut.
  • Penjual boleh menjejak pesanan pemulangan melalui halaman Butiran Return/Refund di Pusat Penjual.

⚠️ Nota:

Penjual yang ingin membantah syarat pemulangan bungkusan boleh menghubungi pasukan Sokongan Pelanggan.

Jimat pada yuran penghantaran dari Return/refund Dalam Penghantaran

Penjual akan menanggung caj yuran penghantaran untuk Return/refund Dalam Penghantaran. Namun, penjual boleh membuat tuntutan pampasan dengan mengisi borang di sini. Penjual boleh mengisi sehingga 10 kes dalam satu penghantaran.

Untuk menjimatkan lagi yuran penghantaran, penjual boleh menyertai Program Penjimatan Yuran Penghantaran Penjual, yang secara automatik menampung 100% kos penghantaran untuk sebarang Return atau Refund pembeli yang berjaya. Manfaat program kini termasuk Return/refund Dalam Penghantaran.

Manfaat Utama:

  1. Jimat pada semua yuran penghantaran anda, termasuk yang timbul daripada Return/refund Dalam Penghantaran
    Layan pelanggan anda dengan lebih baik tanpa bimbang tentang kos Return/Refund.

  2. Proses sepenuhnya automatik dan tanpa kerumitan
    Jimat masa dan usaha dari proses tuntutan yuran penghantaran secara manual.
    Penjimatan yuran penghantaran akan dipaparkan secara automatik apabila deposit dilepaskan.

Penjual boleh melawat Pusat Penjual > Halaman Kempen untuk menyemak kelayakan mereka untuk pendaftaran program. Ketahui lebih lanjut mengenai Program Penjimatan Yuran Penghantaran Penjual dan cara untuk menyertai di sini.

2. "Return / Refund Dalam Penghantaran" Yang Gagal

“Return / Refund Dalam Penghantaran” yang gagal berlaku apabila:

  • Pembeli memutuskan untuk menarik balik permintaan Return/refund Dalam Penghantaran mereka.
  • Bungkusan tidak berjaya dipintas dan dengan itu, permintaan “Return / Refund Dalam Penghantaran” pembeli ditolak oleh Shopee.

Untuk kes di atas, pesanan akan diteruskan seperti yang dirancang dan penghantaran akan disambung semula kepada pembeli.

⚠️ Nota:

  • Pembeli boleh membatalkan/menarik balik permintaan “Return / Refund Dalam Penghantaran” mereka pada bila-bila masa sebelum hasil pemintasan dimaklumkan.
  • Pembeli hanya boleh mengemukakan permintaan “Return / Refund Dalam Penghantaran” sekali sahaja bagi setiap pesanan. Jika pembeli menarik balik permintaan “Return / Refund Dalam Penghantaran” mereka, mereka tidak akan dapat mengemukakan permintaan yang sama sekali lagi untuk pesanan yang sama.
  • Jika bungkusan masih dihantar kepada pembeli walaupun permintaan “Return / Refund Dalam Penghantaran” telah diluluskan, penjual harus menghubungi Perkhidmatan Pelanggan Shopee untuk bantuan dan menuntut pampasan.

Mengurus dan memantau "Return / Refund Dalam Penghantaran" melalui Pusat Penjual

Penjual boleh menyemak status bungkusan yang dipulangkan dalam paparan senarai atau paparan butiran di tab Return/Refund dan Pembatalan di Pusat Penjual, di bawah Rumah > Pesanan Saya > Return/Refund/Cancel > Return Refund > Pilih Sebab.

Cikgu Shopee In Transit Return Refund Dalam Transit Penghantaran

Halaman Return/Refund/Cancel:

Cikgu Shopee In Transit Return Refund Dalam Transit Penghantaran

Untuk menavigasi papan pemuka Return/Refund/Cancel di Pusat Penjual:

  • Tab “Return/Refund”: Penjual akan melihat semua permintaan Return/Refund mereka, contohnya, Return/Refund Dalam Penghantaran, Return/Refund: Menukar Fikiran, dan lain-lain.
  • Tab “Cancellation”: Penjual akan melihat pesanan yang telah dibatalkan oleh pembeli.
Cikgu Shopee In Transit Return Refund Dalam Transit Penghantaran

Dari halaman Return/Refund/Cancel, Klik pada Expand Filter

Cikgu Shopee In Transit Return Refund Dalam Transit Penghantaran

Di bawah Return/Refund > Sebab Permintaan > Tapis 4 sebab Return/Refund Dalam Penghantaran

Rujuk artikel asal penuh di sini.

admin

Ridhwan Musa

Related post